Over Jan de Grote Kleinvakman
Foto / Tekst: Het Parool, Peter Schrijnders
De grootvader van Mark Vos (1969) trok hoeden in een kelder in de Zocherstraat. Hoeden maak je niet, je trekt ze. Zijn zoon Henny hielp hem daarbij en zijn vrouw en schoondochter decoreerden het resultaat. De hoeden werden aan winkeliers geleverd, maar het was toch vooral Henny die ze sleet, op de Albert Cuypmarkt.
Er kwam een beetje de klad in de hoeden en Henny besloot rond 1967 met medemarktkoopman Jan van Erkel in de fournituren te gaan. Henny de Grote Kleinvakman, dat klonk niet. Dus werd het Jan de Grote Kleinvakman, Albert Cuypstraat 203. De zaak heeft nog een paar filialen gehad, maar inmiddels is er één vestiging, onder leiding van Henny's zoon Mark. Maar Henny houdt de zaak in de gaten en doet nog voor een deel de inkoop.
Fournituren zijn biesjes, bandjes, applicaties, ruitjes, roosjes, belletjes, stripjes, lintjes, knopen, ritsen, naalden en wat verder maar aan kleren vast te maken valt. En stoffen zijn er ook en feestelijke maskertjes. Eén van de duurste artikelen is een boa van honderd euro en voor een cent of vijf heb je een drukknoopje.
"Hoeveel artikelen voer je, Mark?"
"Geen idee."
"Drieduizend?"
"Veel meer."
"Geen idee."
"Drieduizend?"
"Veel meer."
Ze zijn bezig met een website, maar ze hikken er enigszins tegenaan: hoeveel uit de winkel kun je erop kwijt? Aan de knopen komt geen einde. "Mijn vader is knopoloog, daar heeft hij plezier in. Koopt hij graag in. Mijn kleinkinderen kunnen nog uit de voorraad van nu verkopen." Andersom verkoopt hij nu nog uit een voorraad drukknoopjes voor babyjumpertjes. "Die moeten we een jaar of veertig geleden nogal massaal hebben ingekocht."
Is Mark zelf een beetje bedreven met naald en draad? "Ik kan een beetje breien, een beetje naaien en een knoop vastzetten. Maar verder kan ik heel weinig." Het is hem niet aan te rekenen, legt hij uit. Hij zat op de Anne Frankschool en daar heerste de feministische geest van de jaren zeventig. "De jongens kregen handwerken en de meisjes handenarbeid. Andersom dan gebruikelijk. Maar de handwerkjuf meende dat ik, als zoon van een fourniturenwinkelier, dat naaien en zo al wel zou kunnen. En dus deed ik met de meisjes mee aan handenarbeid."
"Er komen meer vrouwen dan mannen in de zaak, maar niet zo heel veel meer. 55 tegen 45 procent, denk ik. Veel jongeren van de modeopleidingen ook. En opvallend, van die groep zie je de jongens langer komen dan de meisjes. De jongens gaan er kennelijk vaker in door, meer meisjes vallen af."
Mark heeft plezier in zijn winkel. "Mijn vader is meer een marktkoopman, lekker buiten staan, korte gesprekken. Ik ben echt een binnenman. Ik hou van het decor van zo'n zaak."
Hij is een heel grote op zijn gebied. Concurrentie heeft hij nauwelijks in de stad, maar dat houdt ook in dat nee verkopen bijna pijnlijk is. "Mijn eerste nee is gratis," zegt hij, met een vanzelfsprekendheid alsof het ook echt iets betekent. De zaken gaan prima. "Mijn vader zegt altijd: 'Als het slecht gaat met de economie, gaat het goed met ons.' En zo is het ook, mensen repareren zelf weer kleren, de elleboogstukjes vliegen weg. Er worden zelfs weer sokken gestopt."
"We doen het voor de lol," is zijn uitgangspunt, dat moet het personeel ook zo voelen en dan hebben de klanten er plezier in. Mooie momenten: iets hebben waarvan de klant denkt dat hij het nooit meer kan vinden.
"Heeft u een frivolitéspoeltje?
"Ja zeker heb ik dat."
"Ja zeker heb ik dat."

Foto / Tekst: Bastiaan Boender
Juni 2014: Vader Henny en zoon Mark Vos, samen voor de winkel op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam
Sinds een aantal jaren bestond er bij onze klanten en bij ons zelf de behoefte aan een webwinkel waar wij onze producten ook on-line zouden kunnen gaan aanbieden. In 2011 werd hiervoor de naam www.jandegrotekleinvakman.nl als domeinnaam geregistreerd. Waar begin je in ons geval, we wisten zelf niet eens hoeveel artikelen we in onze winkel op de Albert Cuypstraat 203a hebben, laat staan dat we wisten hoeveel artikelen we uiteindelijk op de webwinkel konden zetten. We dachten dat het onmogelijk zou worden het volledige assortiment uit onze winkel in onze webwinkel te gaan aanbieden omdat dit veel te omvangrijk leek. Inmiddels waren we alweer een jaar verder, de klanten gingen steeds meer vragen wanneer de webwinkel nou eindelijk on-line ging. We hadden in ons enthousiasme inmiddels zakjes, bonpapier en nog veel meer laten drukken met de naam www.jandegrotekleinvakman.nl er op alsof de webwinkel al bestond. Als klanten naar die webwinkel wilden gaan kregen ze jammer genoeg nog steeds de melding dat deze gesloten was. We gingen ons steeds meer realiseren dat het opbouwen en draaien van een webwinkel niet iets is wat je er zo maar even bij kunt doen. Voor het fotograferen van de artikelen werd goede apparatuur aangeschaft en zo werden de eerste artikelen voor de webwinkel eindelijk gefotografeerd. En uiteindelijk konden we dan die mooie software gaan gebruiken die twee jaar eerder door ons was aangeschaft en die al een tijd onder steeds dikkere laag stof op een plank had gelegen. De eerste artikelen werden in de website geplaatst, compleet met mooie beschrijvingen en foto’s en toen probeerden we de webwinkel on-line te krijgen. Helaas bleek die software inmiddels hopeloos verouderd en was de leverancier ook niet meer zo enthousiast als twee jaar eerder. Na hier een maand mee te hebben doorgemodderd besloten we om over te gaan naar nieuwe software met een leverancier die wel bereid was eventuele problemen snel op te lossen. Zo kwamen wij eindelijk, met de eerste 200 artikelen, on-line op 4 april 2013 en op 5 april 2013 kregen we onze eerste internetorder. Elke dag werden er artikelen gefotografeerd, beschrijvingen gemaakt en toegevoegd aan het assortiment op de webwinkel. Door de snelheid waarmee we dat deden struikelden we soms wel eens over zaken als bijvoorbeeld schrijffouten in de omschrijvingen. Toch zagen we kans om wekelijks zo’n 100 artikelen toe te voegen. We zagen onze webwinkel in eerste instantie nog als een stukje service voor bestaande klanten van onze winkel op de Albert Cuypstraat 203a, zodat ze voor die ene bol wol of die ritssluiting niet helemaal terug hoefden naar Amsterdam maar dit via internet konden nabestellen. De tijd haalde ons in en we blijken heden ten dage nog één van de weinige overgebleven, ruim gesorteerde, fournituren winkels te zijn in Nederland. Daarom breiden wij ons assortiment steeds verder uit op de webwinkel, uiteindelijk toch gebaseerd op het brede assortiment van onze winkel op de Albert Cuypstraat 203a in Amsterdam zodat niet alleen bestaande, maar ook nieuwe klanten die geen goed gesorteerde fourniturenwinkel meer in de buurt hebben, terecht kunnen op onze webwinkel, www.jandegrotekleinvakman.nl .
Inmiddels schrijven we april 2014, een jaar nadat Jan de Grote Kleinvakman zijn webwinkel, heel klein en beperkt, opstartte en vol verwondering naar de eerste werkelijke internetorder keek en deze uitleverde. De webwinkel heeft nu zijn, voorlopige, laatste nieuwe vormgeving gekregen, ook kan er op verschillende manieren worden betaald zoals met i-Deal en verschillende soorten creditcards en ook voor klanten buiten Nederland, zoals bijvoorbeeld België of Duitsland is het nu mogelijk om de juiste, voor dat betreffende land, betaalwijze te kiezen zoals Sofort Banking. In het afgelopen jaar hebben we veel geleerd, onder meer op vindbaarheid op het internet. Nog steeds vullen we het assortiment van de webwinkel, www.jandegrotekleinvakman.nl vrijwel dagelijks aan met nòg meer artikelen. We krijgen vaak vragen van klanten die de webwinkel bezoeken en een artikel zoeken wat (nog) niet in de webwinkel verkrijgbaar is, vrijwel altijd kunnen we deze artikelen buiten de webwinkel om leveren. Dit soort vragen zijn vaak een reden om het betreffende artikel alsnog versneld in de webwinkel op te nemen. Technisch zijn er ook regelmatig de nodige verbeteringen, regelmatig komt onze leverancier weer met een update van onze webwinkel software. Hiermee worden niet alleen zogenaamde bugs opgelost, vaak gaat het ook om nieuwe, of verbeterde functies voor het beheer van de webwinkel maar ook voor de bezoekende klant.